Tuesday, January 12, 2010

Alhamdulillah..this is good!

Tersebut alkisah suatu ketika zaman dulu..ada seorang raja.Dia mempunyai seorang sahabat merangkap memanda menterinya.Sahabatnya ni seorang yang sangat positif pemikirannya membuatkan raja senang berada disampingnya.Apa saja yang berlaku pasti akan diucapkan..alhamdulillah..this is good!
Raja ini seorang yang suka berburu.Pada suatu hari Sang raja pergi berburu bersama sahabatnya itu.Sewaktu sedang berehat-rehat..

Memanda :Tuanku,senapang tuanku tu nampak macam kotor je..mai patik bersihkan
Raja :silakan memanda...
(maka memanda pun mula membersihkan senapang sang raja)
Memanda :Tuanku,laras dia panjang sangat..tak larat patik nak pegang..tuanku boleh tolong pegangkan hujungnya?
Raja :Boleh je...bak sini beta pegang..
(maka sang raja memegang laras tanpa menyedari ibu jarinya berada tepat di lubang laras tersebut..tiba-tiba..
POOMMMMMM!
Sang raja dan memanda dan seluruh rombongan memburu terpana...berkecai ibu jari sang raja...
Raja :Memanda,apa yang tuan hamba dah buat ?tuan hamba nak bunuh beta ya..
Memanda :Er....Alhamdulillah...this is good tuanku...nasib baik kene tangan je..tak kene muka tuanku yang hensem tu.(muka dah pucat)
Raja :Banyaklah tuan hamba punya hensem..berani tuan hamba mempermainkan beta!Pengawal!Bawa memanda menteri ini..sumbat dia dalam penjara...huh!tak guna..harapkan dia..boleh pulak dia hancurkan beta punya jari!
(Raja berasa sungguh marah.Tangannya tidak lagi sempurna seperti dahulu..)
Memanda :Tidak tuanku...patik berkata benar..ini serius.

Tidak lama kemudian..tangan raja beransur pulih...namun jarinya tetap kudung.Dan memanda tersebut terpaksa meneruskan hayatnya dalam penjara seumur hidup dek kerana kemarahan raja tidak surut-surut..
Raja meneruskan hobinya...memburu..namun kali ini tiada lagi Memanda di sisinya.. walaupun kesepian,Sang Raja meneruskan hobinya bersama beberapa orang pengawal.
Maka berburu lah raja di sebuah pulau.Sedang asyik mengintip buruan,tiba-tiba kedengaran bunyi yang aneh..sekelip mata raja dikelilingi oleh sekelompok manusia..pengawal-pengawal bertempiaran lari meninggalkan raja yang terpinga-pinga..
Rupa-rupanya yang mengepung raja adalah orang kanibal(anda tau kan macammana orang kanibal).
Tak guna punya pengawal(bentak raja dalam hati)
Orang-orang kanibal itu bersorak-sorak kegembiraan dalam bahasa mereka yang tidak difahami raja.Maka orang-orang kanibal itu membawa raja yang ketakutan itu ke tempat mereka.
Apabila sampai di kampung kanibal itu,orang-orang kampung tersebut menyambut mereka dengan sorakan dan tepukan..menandakan mereka akan makan besar kemudiannya.
Raja dikurung semalaman dalam sangkar kanibal.Maka duduklah raja tersebut didalamnya dengan penantian yang penuh debaran.
Keesokan harinya..beberapa orang kanibal tersebut membuat 'final touch' ..memeriksa raja tersebut untuk dimasak.Usai membuat pemeriksaan..mereka keluar bertemu ketua mereka.
Tiba-tiba pesta yang tadinya meriah bertukar sepi.Semua beredar memasuki rumah masing-masing dengan riak muka kekecewaan.Dan beberapa orang tadi datang membuka dan melepaskan raja tersebut.
Rupa-rupanya orang kanibal tidak memakan orang yang cacat anggota tubuhnya.Maka selamatlah raja tersebut.Pulanglah raja tersebut ke istana dengan penuh keinsafan.Terkenanglah baginda akan kata-kata sahabatnya.."Alhamdulillah this is good"
Sebaik sampai di istana,raja segera memerintahkan memanda menteri dibebaskan.Maka mengadaplah memanda menteri akan raja.

Memanda :Ampun tuanku,sembah patik harap di ampun.
Raja :Tidak mengapa memanda.Mulai hari ini beta bebaskan memanda dari tahanan.Sepatutnya beta yang minta maaf dari memanda kerana memenjarakan tuan hamba.Dan terima kasih kerana mencacatkan tangan beta.
Memanda :Erk,biar benar tuanku?Ini perli ke kutuk patik?
Raja :Benar memanda.Kerana peristiwa itulah beta masih bernyawa hari ini dan masih berpeluang berada di istana ini.(maka raja pun menceritakan secara panjang lebar apa yang berlaku padanya sebelum kembali ke istana)
Memanda :Owh,begitu(memanda menteri menarik nafas lega)alhamdulillah this is good!terima kasih tuanku kerana membebaskan patik.Terima kasih juga kerana memenjarakan patik.
Raja :hai memanda..perli ke kutuk beta ni?
Memanda :Tidak tuanku,patik benar-benar bermaksud untuk berterima kasih kepada tuanku kerana memenjarakan patik.Nasib baik Allah gerakkan hati tuanku memenjarakan patik.Jika tidak pasti tuanku akan membawa patik pergi berburu bersama tuanku ke pulau tersebut.Dan patik akan turut sama ditangkap oleh orang-orang kanibal itu.Tuanku selamat kerana jari tuanku.Patik pula yang dimasak kerana jari patik tidak cacat.Pasti patik akan mati dengan penuh keseksaan direbus oleh mereka.Alhamdulillah..
Raja : hahaha..iya2..betul jugak tu.(maka mereka berpelukan kegembiraan)

Memanda : this is good ..right tuanku?

-tamat-

#Cerita ini diceritakan sewaktu saya menjadi peserta di program SPIES anjuran kerajaan negeri selangor untuk para belia.Penceritaan urusetia lebih menarik dgn gaya-gaya mereka.Cerita ini sungguh memberi kesan kepada saya.moga anda juga mendapat sesuatu dari cerita ini sebagaimana saya..=)
ALHAMDULILLAH..THIS IS GOOD ;)

No comments: