Thursday, July 16, 2009

Beruntungnya Dia..

11 julai 2009
"Salam,erni...ayah camne dah?"
Soal saya melalui mesej dengan hajat ingin menziarahi ayahnya yang telah lama terlantar sakit.Sebelum berangkat ke bumi darul Quran menyambung permusafiran ilmu.
Tiada respon
Saya cuba telefon
Tiada respon...hanya mrs operator yang tidak jemu memjawab
"this is the voice mail box for the number......"
Setelah berkali-kali mencuba ...saya berhenti kerana hampa tiada sahutan.
saya teruskan agenda hidup.....

12 Ogos 2009
"Al-Fatihah buat almarhum ayah ustazah erni..."
Status message di id seorang sahabat dalam YM membuat saya terpaku.Kelu seribu bahasa...
Innalillahi wa inna ilaihi raajiun.
Hampir saja airmata saya jatuh.
Sungguh terkilan kerana tidak sempat melawat.
Patutlah mesej saya tidak berbalas...panggilan tidak berjawab.
saya mencapai handphone
Mendail no sahabat saya yang seorang itu....
tiada juga jawapan..
Pastinya dia masih kesedihan
Apa tidaknya ,tempat bergantung sudah 'diambil' balik oleh 'Tuan'nya..
Saya berkira-kira untuk melawatnya esok..sebelum berangkat...
maka jadual esok dirancang..
pagi:melawat erni
tengahari :setelkan rusan di kota bharu
malam :bertolak ke USIM...untuk mendaftarkan diri dalam pengajian ijazah..

Namun kita hanya merancang....Allah yang menentukan.

13 julai2009
pagi-pagi lagi Kak Nie (kakak sulong saya)menelefon supaya terus ke Dungun atau Kuantan supaya kami berjumpa disana dan ke usim untuk pendaftaran keesokannya.
Hati saya memberontak seketika...tapi akhirnya saya redha..kehendaknya saya perlu turuti..mahu atau tidak mahu.Tapi bgtaula awal..selalu je begitu.itulah Kak nie saya..tapi hatinya sangat baik.Saya sayang dia.

Perancangan saya terbengkalai sama sekali.
Maka saya meneruskan hari ni dengan agenda on the spot kak nie saya yang tersayang itu.
Bermusafir...ke Kuantan..
Kami berjumpa di stesen..ke pasar mencari barang keperluan ke USIM dan DQ..
Makan lewat malam...sesat seketika(sbb kakak saya pun memandu ikut hati je=))
Akhirnya berjumpa juga hotel tempat singgah menghilangkan penat musafir seharian.
Saya tidak dapat melelapkan mata.
Mujurlah ada laptop ni..bolehlah dibuat peneman.Kakak saya terus dibuai mimpi.Letih agaknya.

14 Julai 2009
Pagi-pagi selepas subuh abang ipar datang bersama Pak Lang memberi wasiat kepada isterinya dan ape yang patut.Dia tak dapat sertai kami kerana ada kerjanya yang perlu diselesaikan.
Seterusnya kami musafir ke USIM..
Sempat lagi singgah The MAll ..bli ape yg patut lagi.
Akhirnya sampai di USIM..usai urusan disana..siswazah usim-DQ diangkut dengan bas menuju ke DQ.Kami disambut dengan sambutan yg istimewa selaku pelajar.Inilah pertama kalinya saya rasa begitu istimewa sekali.Pensyarah pulak tunggu kami..macam ape je...
Malu plak..kami dijamu semahunya.

15 Julai 2009
petangnya kami(saya afrida erni ,usu khairun,hidayah)makan same2.
Disitu saya mengambil peluang melangsaikan hajat yang tidak tertunai ..
Bertanya khabar erni yang baru tiba dari kelantan.
Sahabat saya itu kelihatan sungguh tabah.ketabahan terpancar di wajahnya.
Mewarisi ketabahan fatimah Azzahra puteri Rasulullah.
Pada mulanya agak tak sampai hati membuka persoalan tentang ayahnya..
Tapi bila dia membuka cerita..saya kira dia tidak keberatan atau terganggu jika disentuh hal itu.
Ucapan takziah menyusul..semoga Allah merahmati ayahnya.
Ceritanya...
Ayahnya sudah lama sakit terlantar...puas dipujuk ibunya untuk ke hospital ..tapi ayahnya tidak mahu...kerana mahu menunggunya (erni) sampai dulu.
Saya dapat bayangkan betapa aqrabnya erni dengan ayahnya.
Masakan tidak...
ernilah yang selalu menguruskan ayahnya dikala sakit sementara ibunya menjaga kedai.
Memandikannya
memasak dan mnyuapnya
mewudhukkannya
pendek kata macam jururawat peribadi..
Ayahnya meninggal usai solat subuh..
Selepas menjatuhkan kepalanya diriba erni.
Ayahnya meninggal di ribanya..
Alangkah...
bertuahnya sahabatku itu..
Ayahnya pergi meninggalkannya saat dia sebagai anak solehah di hati,dimata ayahnya..
Ayahnya meninggalkannya dalam keadaan meredhainya
Dia adalah anak yang bertangungjawab di akhir hayat ayahnya..
Pastinya sahabatku itu mendapat keredhaan Allah subhanahu wa taala.
Kerana keredhaan ayahnya..
Beruntungnya dia..
Disaat mendengar ceritanya itu saya cepat-cepat mendoakan dalam hati moga diri saya juga begitu..mendapat keredhaan ayah di akhir hayat...samaada saya pergi dulu atau ayah ...saya mendoakan perpisahan kami didunia ini dengan keadaan saya adalah anak solehah di matanya dan hatinya,bertanggungjawab padanya.Begitu juga pada umi.
Saat itu terbayang kelakuanku pada umi ayah..bermuhasabah..Ya Allah..panjangkanlah umurku agar dapat ku berbakti semampuku pada mereka yang telah banyak berkorban untuk diri ku ini.Terasa mahu balik segera.Bimbang tiada kesempatan.
Namun tidak berpeluang untuk pulang.
Malamnya saya tidak bertangguh lagi..
Hand phone yang ada dimanfaatkan sebaiknya.
Kemaafan di pohon...atas segala kerenah sebelumnya..
Umi kehairanan..ayah...
Kenape ni?
saje teringat..rindu..alasanku.,
Akhirnya umi membiarkan saja..
Terima kasih sahabat
ketabahanmu mengajarku erti seorang anak
Semoga dirimu terus tabah
Sahabatku,
Dirimu sungguh beruntung!

No comments: