Wednesday, July 8, 2009

TERASA SUNGGUH RUGI !

Jam menunjukkan awal pagi sedang merangkak.
1.15 a.m.
Dan saya masih dihadapan TV.Mata sukar untuk dilelapkan.Otak saya masih aktif.Channel bertukar channel. Akhirnya saya melekat di TV 1.Saluran Informasi Anda.
Satu perbincangan menarik sedang berlaku.Apa lagi ia berkaitan hal kegemaran saya .

Sejarah.

Ya,sejarah menjadi kegilaan saya sudah lama.sejak saya memahami erti dan peranan sejarah.Bermula tingkatan 5…terus ….sehingga kini.Cinta saya pada sejarah semakin kukuh bila suatu hari..

saya membaca buku tentang kisah Umar Abd Aziz yang mengagumkan..

kemudian novel sejarah tentang Sultan Salahuddin Al-Ayubi karangan Abdul Latip Talib..dan sekarang saya sedang membuat koleksi karangan beliau..

kemudian semasa tutorial subjek Kepimpinan Islam di Darul Quran JAKIM.Syarahan us Shahrulkarnain tentang demokrasi.Saya begitu teruja waktu itu bilamana us membongkar sejarah demokrasi.Nantikan perkongsian saya tentangnya di raudhati atthani..noorhistory.blogspot …
.Terima kasih ustaz.

Kembali kepada perbincangan menarik tadi…

Tajuknya ialah Perbezaan perspektif tentang sejarah:Apa natijahnya?
Dalam rancangan Di Luar Likungan..Moderator:syed munawwar
Panel Sidang video .. prof dato dr ramlah Adam (sejarawan negara…antara panel yg tulis buku teks sejarah…lagi dua orang saya kurang jelas dengan nama dan kedudukannya…namun wajah mereka tetap diingatan.

Perbincangan di selang-seli dengan petikan yang dibaca dari laman terpilih melalui internet.Antaranya ulasan Tun Mahathir tentang sejarah.Beliau mengatakan ketidaktelusan dalam menyampaikan sejarah akan melahirkan generasi yang buta sejarah dan hilang jatidiri.Oleh itu sejarah perlu disampaikan dengan jujur tanpa sebarang prejudis.
Prof Dr Ramlah mengatakan beliau pernah diminta untuk tidak menyampaikan fakta sejarah sepenuhnya ketika menjadi panel buku teks sejarah.Antaranya tentang isu 13 Mei..kononnya tuk mengelakkan sentimen perkauman.Perkauman?hm….
Sejarah kadangkala menjadi mangsa manipulasi atau dinilai secara prejudis dan mengikut kecenderungan masing-masing yang kadangkala mengundang ‘nasi tambah’..Hal ini perlu dielakkan.Bahaya untuk sejarah.Bahaya untuk generasi akan datang.Sejarah perlu dinilai dengan adil.Begitu juga ilmu lain.

Semasa rancangan tersebut juga dibuat tinjauan…
Tinjaauan pendapat tentang buku teks sejarah
39 peratus …dah baku..petut dikekalkan
55 peratus…..patut dibahas semula
selebihnya….tak perlu diperdebatkan

Sayangnya saya tidak mengkuti rancangan tersebut dari awal.
Banyak info terlepas
Terasa sungguh rugi!

No comments: